Sieć partnerska MCN – GetHero

Podoba się? Podziel się z innymi!

Początkowo nazywane „siecią” lub „siecią YouTube” – od 2014 roku za sprawą byłego pracownika YouTube Jeda Simmonsa nazwana Multi Channel Network, czyli sieci partnerskie to organizacje, które współpracują z platformami wideo takimi jak wspomniany wcześniej YouTube. Eric Blattberg z Digiday uważa, że działalność sieci partnerskich (sieci MCN – Multi Channel Network) zaczęła się około 2010 roku, gdy poszczególne agencje bardzo szybko zaczęły się interesować dobrze zapowiadającymi się twórcami (głównie w serwisie YouTube). Dotychczasowa tematyka (jak rozrywka czy technologia) takich agencji przekształciła się w to, co obserwujemy dzisiaj, czyli MCN. Jak pisze Eric Blattberg, głównym celem, który wyznaczają sieci partnerskie twórcom jest: „Zamień produkcję wideo, czyli Twoje hobby w dochodowy interes”.

Najprościej ujmując, jak pisze SiteProNews , siecią partnerską nazwiemy pośrednika pomiędzy reklamodawcą a kanałami YouTube i ich twórcami. Dzięki temu pośrednictwu influencer ma o wiele więcej czasu na swoją pracę, a działaniami marketingowymi natomiast zajmuje się właśnie sieć MCN. Obecnie sieci partnerskie dzięki temu, że są same w sobie markami, mają możliwość budowania więzi między danym brandem a twórcą, a co za tym idzie – przekłada się to na jeszcze większe swobodę i komfort pracy YouTuberów. Schemat biznesowy działania sieci wielokanałowych jest bardzo przejrzysty: dochód z działań reklamowych jest podzielony między sieć a twórcę – w zależności od indywidualnych ustaleń pomiędzy oboma stronami. Oczywiście sam influencer nie jest do końca pozbawiony możliwości samodzielnej organizacji kampanii reklamowej, lecz należy mieć na uwadze, że to od agencji zależy czy będzie musiał dzielić się swoimi zyskami. Pamiętać jednak trzeba, że twórca w pojedynkę ma mniejsze szanse na większy zysk, niż ten, który oferuje mu sieć MCN.

Jak odnotowuje ten sam portal, najkorzystniejsza sytuacja, jeśli współpraca sieci z twórcą przebiega idealnie, wygląda tak: sieć pomaga influencerowi odnosić sukcesy poprzez budowanie ich marki i pomaganie w pozyskiwaniu zleceń (co przekłada się na zarobki twórcy). Reklamodawcy natomiast mogą korzystać z konsekwentnej ekspozycji swoich produktów wśród idealnie dobranej grupy odbiorców na popularnych kanałach YouTube. A wszystko to bez wysiłku i mozolnej pracy polegającej na wyszukiwaniu kanałów i twórców godnych uwagi.

Największą zaletą sieci partnerskich YouTube dla reklamodawcy jest to, że potrafi ona powiązać twórcę z kanałami celującymi w podobny (bądź taki sam) target czy grupę demograficzną, co oznacza dla niego dużo szersze zasięgi i rozbudowanie jego grupy odbiorców, która w przyszłości kupi jego produkt. Topowe sieci partnerskie mają wobec tego dostęp do wysokiej klasy contentu w serwisie YouTube i jeśli jakakolwiek marka planuje przeprowadzić kampanię z udziałem influencera w YouTube, to właśnie sieć partnerska powinna być pierwszym miejscem, z którym powinien skontaktować się ów reklamodawca.

Możliwości współpracy z sieciami partnerskimi jest naprawdę mnóstwo. Począwszy od reklam wideo na początku, w środku filmu, po banery reklamowe w trakcie. Jednak formy takie jak product placement czy wzmianki o sponsorze danego materiału wideo coraz mocniej wypierają tradycyjne metody marketingu. Są one zdecydowanie bardziej wiarygodne i dlatego największe sieci partnerskie YouTube sugerują je w pierwszej kolejności.

 

Jak twierdzi Neil Davidson z My Web Presenters, taka współpraca jest korzystna szczególnie dla znanych kanałów YouTube, które dzięki wstąpieniu do MCN nie dość, że zwiększają zasięg swojej działalności, to dodatkowo budują wokół siebie niesamowicie wielką i lojalną rzeszę fanów. Ponadto, korzyścią dla marki jest niewątpliwie: wielokrotne wyświetlanie danego produktu (nie tylko jednorazowo), pozbawione ryzyka wsparcie przez prezenterów kanałów YouTube czy wreszcie zaangażowanie widzów w reklamy (dzięki zwiększonej interaktywności).

Davidson podkreśla także, że sieci partnerskie nie współpracują tylko z kanałami na YouTube. Współpraca obejmuje także takie platformy jak np. iTunes, co dla rekamodawców oznacza jeszcze większe pole manewru w działaniach marketingowych.

Wartym podkreślenia jest fakt, że każda sieć może zaoferować własny, szerszy zakres usług. Tak właśnie jest w GetHero. Oprócz standardowych rozwiązań, GetHero oferuje między innymi przydzielenie dedykowanego managera, który bezpośrednio będzie zajmował się rozwojem kanału Partnera czy realizowaniem i koordynowaniem kampanii. Zajmuje się także szeroko rozumianą analityką działań Partnera w social media, jak również oferuje pomoc prawną i księgową. GetHero organizuje też dedykowane, spersonalizowane szkolenia w siedzibie firmy. Ponadto, posiada również własne studio z profesjonalnym sprzętem nagraniowym, do którego Partner ma pełny dostęp, a więc ma możliwość tworzenia własnych materiałów również w siedzibie Gethero.

Dodano 12 grudnia 2016

Back to Top